Het doel van "leren" is dat we leerstof of vaardigheden gaan opslaan die we dan op een later moment kunnen oproepen om opnieuw te gebruiken.  Dat "opslaan" gebeurt in het "Lange Termijn Geheugen" (= LTG).  Dit proces verloopt in een aantal stappen:

Bij dit proces zijn een aantal belangrijke aandachtspunten die bepalend zijn in het hele leerproces en die ook de effectiviteit van een aantal leerstrategieën verklaren:

  • Zintuiglijk geheugen (ZG):  
    • Enkel prikkels die echt aandacht krijgen, geraken hier binnen.
    • In deze maatschappij van vluchtige aandacht en "brokkelbreinen" is het voor jongeren niet eenvoudig om langere tijd hun aandacht te richten op 1 ding.  Belangrijk hiervoor is dat jongeren weer leren beseffen wanneer hun aandacht afdwaalt.  Een goede techniek hiervoor is bv "Pomodoro".
  • Werkgeheugen (WG):
    • Dit is echt één van de sleutels tot een succesvol leerproces.  Ons werkgeheugen is ontzettend belangrijk!
    • Het WG fungeert als wegwijzer voor ALLE inkomende prikkels:
      • voor inkomende leerstof
      • maar ook voor alle prikkels die horen bij overgangen van de ene situatie naar de andere (ander boek, ander lokaal, andere leerkracht, ander geschrift, andere stem,...)

            Omdat het werkgeheugen heel snel "vol" is en de beschikbare ruimte heel belangrijk is om prikkels ivm de leerstof te verwerken, is                    het aangewezen om zoveel mogelijk "routines" op te bouwen, zodat het WG de overgangen niet steeds beschouwt als "nieuw".

  • Lange termijn geheugen (LTG):
    • Belangrijk om te weten over het LTG is dat het zo goed als geen losse gegevens kan opslaan.  Dit benadrukt meteen het belang van het opbouwen van kennisnetwerken en het goed onderhouden van je voorkennis. (paden onderhouden!)